• Sommar, sommar, sommar och sol…..

    Sommar, sol, grönt gräs och allt annat fantastiskt som hör sommaren till…..är verkligen helt fantastiskt, men för många så innebär det också att ha en häst som måste bogseras bort från gräset. Vi kan bara förstå dess längtan efter det goda goda gröna, men för att det ska bli lite roligare för oss så kan vi träna på att inte äta gräs helt utan att behöva hamna i dragkamp med hästen.

    Jag föreslår att börja öva där det inte blir en konflikt hos hästen, dvs på ett ställe där konkurrensen inte är så stor. Helt enkelt där du själv styr tillgången på gott, kanske på ridbanan eller i stallet. Låt hästen stå och göra ingenting, säg dess namn, eller annat ord som du vill ska signalera att den ska vända uppmärksamheten mot dig, och att det alltid är lönt att göra det. Det betyder att du inte ska välja ett ord som du i vanliga fall använder runt hästen. Säg namnet eller ordet, och mata genast, första gången väntar du inte på att hästen ska vända huvudet mot dig, utan handen med matbiten kommer till hästmunnen. Upprepa många gånger och strax kommer hästen veta att vad som vankas och kommer söka upp dig när den hör sitt namn. Börja så småningom att göra det svårare genom att ge den lite hö att tugga på, som den lämnar för annat tuggbart när den hör sitt namn för att sedan få lov att återgå till hötuggandet. Gör det vartefter svårare genom att utmana med svårare miljö, och snart kan du enkelt bryta gräsätandet genom att säga namnet, mata och låt den gå tillbaka till ätandet.

    Allt är en träningsfråga, och om du bygger vanan att avbryta betandet till fördel för annan vara från buffébordet så kan du så småningom använda gräsätandet i sig som belöning för annat beteende, t ex tillryggalagd sträcka på promenaden.

    Det finns självklart ett gäng olika liknande metoder för att uppnå samma mål, men det här är ett av dem och det är lätt att förstå och följa. Lycka till! 🙂

    Jaxon äter mat från snuffelmattan under pausen.